תוצאות1 ל20 מ 1,079,091 עבור ⁨�����'�⁩ | חיפוש כתבות באוסף העיתונות של הספרייה הלאומית

וגם
הגבלת חיפוש לפי תאריך
מתאריך
עד תאריך
מחפש...
דילוג לתוצאות החיפוש

מיקוד החיפוש

סינון

תצוגת התוצאות כ:

כותר

⁨68⁩ עוד...

שפה

שנה

⁨1935⁩(140,451)
⁨1934⁩(134,612)
⁨1938⁩(114,545)
⁨1930⁩(112,905)
⁨6⁩ עוד...
⁨1931⁩(108,518)
⁨1933⁩(104,965)
⁨1937⁩(103,981)
⁨1936⁩(97,967)
⁨1932⁩(96,500)
⁨1939⁩(64,647)

מספר מילים

⁨<= 50⁩(241,814)
סינון תוצאות חיפוש

תוצאות1 ל20 מתוך 1,079,091 עבור ⁨�����'�⁩

1. 2.
  2. 3.
    Zgrzytnęła żelazna furta na zardzewiałych zawiasach . Od długich miesięcy nikt jej nie otwierał . Tylko bezludne podwórca zalane sa ma -jowem słońcem , a pochylony zczerniały płot lekko skrzypi . Cicho , pu -sto , znikąd żadnego odgłosu . W milczeniu stoją czerwone mury fabrycz -ne . Wielki komin strzela w górę , pod samo niebo . I jeszcze ogołocony maszt swym wierzchołkiem , niby jednem okiem , _spogląda wzwyż . Zabrzęczał ciężki pęk kluczy . Jeden z nich wsuwa się w szczeli -nę i z trudem otwiera drzwi krużganku . Przejmujące zimno z niezamie - szkałych oecian bucha nazewnatrz . Na drzwiach zakurzona tabliczka z napisem _" sekretarjat " . Czyj ? Kto i kiedy sprawował tu swój urząd ? 0 kilka kroków na lewo nowy napis - "Świetlica " . A więc izba jasna , oewiatła i oddechu ludzkiego pełna ? Gdzieżeoe ? - Zakurzone szyby okien - ne zatrzymują oewiatło , zaledwie przepuszczają promienie słońca , co już tak hojnie rozlewają się po oewiecie . Została tylko czarna tabli -ca , a na niej ani oeladu ludzkiej ręki - ani litery , ani kreski . Chłód i pustka . A więc wtył zwrot - do ciepła , do słońca . ' Wydeptana oecieżka prowadzi dalej . Kilka" schodów nadszczerblonych od stóp ludzkich , a nad niemi szerokie ciężkie zabite drzwi . Skrzypią trzeszcza , zgrzytają , wreszcie poddają się i uchylają do wnętrza . Wielka sala tak samo osierocona . Dudnią nieoemiało stawiane kroki , rozlegają się echem po wysokich , surowych murach . Znów napisy czarne _1 kolorowe . Na jednej ze oecian ółkolisty napis . "Sprawie służ " . Roz - [⁨כתבה⁩]
    ⁨⁨Kobieta Nowa⁩ 1 מאי 1933⁩
  3. 5.
    Zrywamy z biernooecią . Stajemy się czynne , samodzielne , decyduje -my o sobie . Zmienia się rytm i tempo codziennego życia . Żyjemy inten -sywniej , szybciej , szerzej i pełniej . Co się w nas zmieniło ? Czy natura wokoło przyspiesza tempo życia , czy pooepiech stał się nieodzownym jego atrybutem ? Tak jest . Pooepiech w myoeli , czynie , działaniu . " Ludzie leniwi , ociężali i bez inicjatywy musza obecnie ustępowaae coraz więcej ludziom silnej woli , gotowym do czynu , bo tylko ten , kto chce i może szybko się zdecydowaae i działaae natychmiastowo I energicznie , jest panem sytuacji " . Intensywnooeae i natężenie wysiłku w codziennej pracy spala nas szybciej , przyspiesza przebieg procesów wewnętrznych . Żyjemy inaczej , niż żyłyoemy przed dziesiątkami lat . Nie możemy i nie chcemy wracaae do ówczesnego trybu żyoia , do spokojniejszych metod pracy i stosunków . Powrót do ideałów lat dawnych byłby skostnieniem i cofaniem się . Ten wysoki stopień nasilenia fizycznego i duchowego nie obywa si _^ bez materjału spalinowego . Zużywamy dużo energji , więcej niż to jest potrzebne w okresie spokojnego , uregulowanego życia . Jest to gospo -darka rabunkowa , o ile nie dbamy o umiejętne odpowiednie odprężenie . Musimy pamiętaae o przestrzeganiu higieny dnia codziennego , zarówno podczas pracy , jak i odpoczynku . Sztuki opanowania duszy i ciała nie można już dłużej braae w ciasnem pojęciu , jako opanowania tylko ze -wnętrznych , czynnych objawów , nie rozszerzając tego pojęcia opanowa -nia również i na stany bierne " . Życia nie zatrzymamy , nie wrócimy do tempa 6-ciu kim . na stule -cie , zresztą nie choemy go zmieniaae . Raczej usiłujemy się doń przy -stosowaae i to jest geneza naszego przetwarzania się , przystosowania do obecnych warunków . wydatnie zmieniae sposób odpoczywania . Nie W konsekwencji musimy może to już nadal pozostaae nic-nie-robleniem , błogostanem , w którym największa rozkoszą była myoel o smacznym posiłku , a jedyną formą ru -chu - przechadzka dla rozruszania kooeci . Kryterjum dobrego odpoczynku była nadwyżka na wadze , obecnie naodwrót . Reasumujemy : aby intensywnie żyae , należy intensywnie odpoczywaae . Odpoczynek winien byae nie bierny lecz czynny . Organizmowi należy czyn -nie dopomóc do pozbycia się zmęczenia , należy go umiejętnie pobudziae do życia i ruchu , bezruch jest zaprzeczeniem życia . Czynny wypoczynek , o którym mowa , winien byae kształtowany Indywi -dualnie , Bywają wypadki , iż po okresie bardzo wyczerpującej pracy , człowiek pożąda zupełnego spokoju , gdyż jest to silna reakcja prze -ciwko nadmiernemu wyładowaniu energji , ale skoro ta faza przeminie , _nc leży daae osobnikowi pewne pensum ruchu , aby umiejętnie przywróciae równowagę w organizmie tych teor . etycznych rozważań przytoczę bardzo ciekawy Na poparcie przeprowadził znany lekarz sportowy dr . eksperyment , jaki swego czasu łusznooeae jego poglądu na sposób Knoll _. Doskonałe wyniki potwierdziły s odpoczywania . Chodziło o umiejętne ustalenie form możliwie racjonalne -go wypoczynku dla ludzi znużonych i ozdrowieńców . Dr . Knoll urządził w Arosie sanatorjum wypoczynkowe , w którem za -miast lekarstw i zabiegów wprowadzono odpowiednio dawkowane aewiczenia cielesne . Każdy pacjent otrzymuje od lekarza przepis , jaki ma prowa -dziae tryb żyoia i jakie uprawiaae aewiczenia . Te ostatnie są oczywioecie bardzo zróżnicowane pod względem jakooeci i czasu trwania . Ranek roz -poczyna obowiązkowa gimnastyka , po oeniadaniu odbywa się spacer pie -szy albo na nartach , zależnie od pory roku i warunkowi I tak kolej -no następują po sobie posiłki , aewiczenia i odpoczynek . Wszystko to [⁨כתבה⁩]
  4. 6.
    odbywa się pod opieką lekarza , jest niezmiernie ostrożnie dawkowane , aby nie potęgowaae stanu znużenia , lecz pobudziae przemianę materji , wzmocniae organy wewnętrzne , dodatnio wpłynąae na psychikę , ożywiae i radooenie usposobiae . Otrzymane rezultaty mówią same za siebie i są w stanie przekonaae niechętnych i opornych . Po krótkim przeciągu czasu zmęczenie znika , a - co najważniejsza-zmienia się równoczeoenie ustosunkowanie się do aewiczeń cielesnych . Pacjent szybko uzdrowiony wraca z rozkoszą do czyn nego , normalnego życia , ale jednoczeoenie zachowuje dokładnie w pamięci oerodki , które go uzdrowiły . Szereg przyswojonych dobrych przyzwyczajeń staje się dlań odtąd nieodzownym czynnikiem w życiu . Pobyt w sanatorjum spełnia podwójne zadanie : pozwala osiągnąae bezpooeredni cel oraz prze -prowadza automatycznie jak najbardziej wydatną propagandę na rzecz racjonalnego trybu życia . Sanatorjum dr . Knolla nosi nazwę "Hotel Sportowy " . Wyniki jego pracy winny skłoniae do rewizji naszych poglądów i zorjentowania się , -co do odnooenych urządzeń u nas . Tu i owdzie znajdują się urzą -dzenia , umożliwiające racjonalne spędzenie wypoczynku . Do nich w pierw < szej mierze zaliczają się urządzenia sportowe w Druskienikach i w Cie -chocinku . Te możliwooeci należy uważaae za aurogat względnie przygotowa -nie do tego stanu rzeczy , o jaki nam chodzi . Poza terenami muszą byae odpowiednie pensjonaty , cooe w rodzaju hotelu sportowego , cdzie nie -tylko dostępne są tereny 1 urządzenia , ale gdzie jednoczeoenie kierow -nictwo ustala odpowiedni tryb życia oraz rozkład dnia i jakooeae posił -ków . Samo uprawianie aewiczeń cielesnych - to dopiero połowa zadania , niemniej ważnym jest tryb życia i djeta . To , czego dotychczas nie zrobiono , musi byae szybko dopełnione . Zabierzmy się do pracy i zobaczymy , co się da zrobiae . Wstępem byłaby poruszana w ostatnim numerze K . N . sprawa odpowiedniego rozpropagowania weekendów . Idźmy dalej . Zorganizujmy również odpowiednik hotelu sporto -wego , nazwijmy to kolonjami odpoczynkowo-sportoweml . Co do nazwy nie ustalam jej chwilowo , chodzi tylko o jej strukturę , o treoeae jaka wło -żymy w to pojęcie . Liga zamierza w roku bież . zorganizowaae w dwóch miejscowooeciach w kraju swoje kolonje : na Polesiu i w Beskidzie _Zachodu nim . Na kolonjach będzie obowiązywaae pewien regime - praca fizyczna , uprawianie aewiczeń cielesnych i wycieczek oraz odpowiednie odżywianie . Nie będzie to dalszym ciągiem pracowitego życia , lecz czynnego nic-nie --robienia . Nie można zgóry przewidzieae i zapewniae , że stworzy się cooe Idealnego w swoiej strukturze , ale róbmy , co uważamy za wskazane , a o rezultatach pomówimy wspólnie po odbytym sezonie wypoczynkowym . Liga poza powyźszemi zamierzeniami , które przeprowadza samodziel -nie , chętnie dopomoże wszystkim organizacjom oraz grupom osób w reali -zowaniu analogicznych przedsięwzięae . Może udzieliae informacyj i wska -zówek 1 dostarczyae kierownictwa oraz instruktorki sportowe . W pierw -szym rzędzie winny zareagowaae na to kobiece kluby sportowe , jako te pionierki , które stoją na pierwszej linii boju o należyte wychowanie kobiet . Mogłyby to również przeprowadziae kobiece organizacje społecz -ne , które współpracują ze swojemi członkiniami w różnych zagadnieniach i zamierzeniach dnia codziennego . Siłą rzeczy w roku bież . odbędzie się ta cała impreza w skromnych rozmiarach , ale miejmy nadzieję , źe w przyszłooeci nabierze odpowied -niego rozmachu i potrafi zaspokoiae potrzeby szerszych mas . Nie zrażaj -my się . Namchodzi w tej chwili , aby nie wyrzekaae na to , czego brak , nie pogrążaae _^ się w kontemplacji nad tern , czego nie osiągnęłyoemy do -tychczas , lecz skoro zachodzi potrzeba , to budowaae , tworzyae nowe lep -sze warunki bytu . Milka Bogacka . [⁨כתבה⁩]
  5. 8.
    nio posuwa się naprzód . Chcąc zaradziae tomu stanowi i upowszechniae wych . fiz . kobiet , należy zapoczątkowaae prace w . f . k . od przeprowadze -nia w terenie krótkich kursów lokalnych , których wynikiem będzie zorganizowanie pracy w . f . k . w danoj miejscowooeci , zaznajomienie uczestniczek z najprostszemi elementami aewiczeń ruchowych , wyszuka -nie kandydatki z wymaganomi kwalifikacjami na kurs instruktorski w Okr . Ooerodkach WP . Metoda ta pozwoli szkoliae instruktorki dla terenu , w którym są rzeczywioecie potrzobno i gdzio będą mogły byae wyzyskano całkowicie , co z jednej strony zmniejsza koszt szkolenia , z drugiej - pozwoli pracę w . f . k . rozwijaae należycie w teronio " . Z togo widzimy , żo odnooeny plan pracy Zrzoszonia był właoeciwy . Jost to joszczo jedon bodziec więcej i zarazom przyczyna , aby umoc -niae tę działalnooeae i rozciągnąae ją na wszystkie ooerodki , w których zamierza się przeprowadziae szkolonio instruktorek . Powyższo zamiorzenic nio jost całkowicie zależno tylko od Centrali Zrzeszenia . Trudy organizacyjno muszą wziąae na siebio _klubj i stowarzyszenia , majaco siedzibę w poszczogólnych miastach , a Zrze -szenie okaże swój współudział przez bozpłatne dolegowanic instruk -torki . Pozostaje joszczo do omówionia szkolenie działaczek i organiza -torek . Tę akcję prowadzi również Zrzeszenie od pierwszej chwili swe -go istnienia . 0 tym niczmiornio ważnym dziale pracy czytamy w Instrukcjach . "Zo względu na akcję PUWF-u , dążącą do stopniowego wyodrębnienia i usamodzielnienia sportu kobiecego , szkolenie działa -czek i organizatorek klubowych łącznio z wyszkoleniom instruktor -skiom jost pierwszym etapom toj pracy . Jest to jeszcze jeden cenny przyczynek do zajmowanego przoz nas stanowiska - słuszny , właoeciwy i trafiający w sedno sprawy . Boz działaczek pracy rozwinąae nio można , a to znów , nie mogą swojej zna -jomooeci rzeczy i umiejętnooeci oprzoc wyłącznie na dobroj woli . Do niedawna tolerowano instruktorki , któro prowadziły aewiczenia zaobscr wowano u swego instruktora , prowadźącogo zespoły bardziej usprawnio -ne . Teraz uważamy to za niomożliwc . Ton krytycyzm nasz , niestety na -raziae jeszcze ogranicza się wyłącznie do instruktorek ; u działaczek tolerujemy w dalszym ciągu brak należytego przygotowania do pracy . Nałoży zerwaae z tym stanom rzeczy I szkoliae jedne i drugio na -równi . Nic nic lekceważyae , jedna i druga działalnooeae jost odpowied -nio ważna . Obecny program szkolenia , wydany przoz Zrzoszcnio , uwzględnia szkolonio wszolkicgo typu pracownic 1 dajo możliwooeci odpowiedniego rozwinięcia ekspansji w tym kierunku . Nio wolno nam traciae okresu letniego , wykorzystajmy go odpowiednio . Rozwijająca się samodzielnooeae sportu kobiecego zmusza nas do coraz bardziej wy -tężonej pracy . Podołamy temu podobnie jak dotychczas , ale wysiłek i rozmach winien byae coraz intensywniejszy . [⁨כתבה⁩]
  6. 15.
  7. 16.
    Na miejscu - anatomicznie i fizjologicznie - celowo zbudowa -nego tworu-człowieka , prawzoru , nad którym eksperymentowano , jak _nsdmartwę materję , występuje człowiek tętnięcy życiem , człowiek - istota pełna , ze skompllkowanemi przeżyciami natury psychofizycz -nej . "Żyjemy w czasach , kiedy nawet ekonomioeci szukaję rady u bio -logów " , a więc w czasach , w których musimy pamiętaae o całokształ -cie człowieka . To " cooe" żywego w człowieku komplikuje nam pracę , zmusza do myoelenia , do szukania nowych dróg , do przenikania i prze -myoelenia jego potrzeb . To ustosunkowanie się do człowieka powoduje zmianę metod wy -chowawczych _. To , co obserwujemy na polu wychowania ogólnego , odbi -ja się źywem echem na polu wychowania fizycznego . Ling pierwszy racjonalizuje odnooene pracę ; pierwszym z młodszego pokolenia , lu -dzi naszego okresu , który oczyszcza atmosferę , orzeźwia ja , wpro -wadza tętno , ruch . każe nam podziwiaae swobodę , naturalnooeae I pięk -no , jest Georges Hebert . Śmiało o nim powiedzieae można , że zapoczęt -kował całkiem now e reformę wychowania fizycznego , źe wskazał wła -oeciwe drogę twórcom nowszych metod . Na łamach naszego pisma prag -niemy daae przegląd nowoczesnych metod wychowania fizycznego kobie -ty . Aby jednak zrozumieae ich rozwój historyczny I genezę tych po -czynań , należy zapoznaae się z dziełem Hoeberta , który pierwszy wskazał na bujny , prawdziwy oewiat człowieka . Hebert jest Jednym z pierwszych reformatorów gimnastyki w du -chu nowoczesnego dęźenia do naturalnooeci i swobody , do uczynienia z aewiczeń gimnastycznych czynnika , dajęcego organizmowi maximum zdrowia i radooeci . Metodę swę przeciwstawia modnej naówczas i nie -podzielnie panujęcej gimnastyce przyrzędowej ; na miejsce aewiczeń na pokaz daje on aewiczenia plastyczne , aewiczenia _gibkooeci i zręcz -nooeci , aewiczenia zapożyczone z życia codziennego i majęce w niem bezpooerednie zastosowanie . Działalnooeae swę rozpoczyna w pierwszych latach obecnego stu -lecia ; poględy jego wyróżniały się oryginalnooeclę i oewieżooecię myoeli . Miało to głębokie uzasadnienie w jego warunkach życia i pra -cy . Nie jest on uczonym księźkowym , poględy jego wyrastaję na gle -bie dooewiadczenia , osobistego zetknięcia się z ludami , których zdrowie i piękno budowy były rezultatem naturalnego , prostego ży -cia . Hebert wyszedł z dusznych , ciasnych . murów miasta , gnany chę -cię zaczerpnięcia oewieżego powietrza i ujrzenia szerokich perspek -tyw . Zawód oficera w marynarce wojskowej umożliwia mu odbywanie dalekłoh podróży morskich . Zwiedza on brzegi Ameryki i Afryki , poznaje ludy , odznaczajęce się piękne , harmonijne budowę , natural -nemi , swobodnemi ruchami . Rozwinięty zmysł krytyczny nasuwa mu po -równanie między tymi ludźmi , wychowanymi bezpooerednio przez natu -rę , a mieszkańcami naszych europejskich krajów , na których cywili -zacja i niewłaoeciwe warunki życia kładę ujemne piętno . Ciekawe sę jego wywody , przytaczamy jo przeto w pewnym skró -cie : "Człowiek nie jest wyjętkiem w naturze . Jego fizyczny rozwój podlega tym samym prawom , co rozwój wszystkich Innych źyjęcych stworzeń . Każdy twór żyjący oslęga fizyczne doskonałooeae przez wy -konywanie aewłczoń i ruchów , do których jest zmuszony dla utrzyma - nia życia I obrony osobistej . Podobnie , jak ptak fruwa , a pies i koń biegaję , podobnie biega , chodzi i pływa człowiek . Cała jego budowa jest do tego przystosowana . To sę odpowiednie dla niego aewiczenia - zapewniaję mu one siłę i zdrowie . Praca , które mu na -rzuca cywilizacja , oddala go od powyższych ruchów , lecz im bardziej się od nich odsuwa , im bardziej go absorbuje życie człowieka cywi -lizowanego , tern bardziej ujemnie wpływa to na jego zdrowie , tern bardziej odczuwa On potrzebę powrotu do natury . Chodzoniewspinanie [⁨כתבה⁩]
    ⁨⁨Kobieta Nowa⁩ 1 אפריל 1933⁩
  8. 17.