Results 1 to 20 of 91 for ⁨mufti⁩ | Search | Newspapers | National Library of Israel

AND
Limit search by date
From
To
Searching...
Skip to search results

Refine search

Filter

Results appear as:

Language

Region

Country

City

⁨Warsaw⁩(91)

Word count

Filter search results

Results 1 to 20 of 91 for ⁨mufti⁩

1. 1.
    13 arabska przyjęło radooenie publikację „ Białej Księgi" I wyraziła zgodę na -spotkanie się z sjonistami przy „ okrągłym stole" ( Round Tabla ) wspólnych obrad . Ale mufti i jego organ prasowy rozpoczęli gwołtowną kampanję i znacznie oziębili zapał egzekutywy do porozumienia . Mufti , który nie zo -stał zaproszony do rokowań pomiędzy rządem a Arabami , zrozumiał , iż przestał byae ulubieńcem brytyjskich władców w Palestynie . Ale człowiek tego charakteru , co mufti , nie tak łatwo poddaje się i ulega swym prze -ciwnikom . Mufti postanowił wzmocniae swoje osłabione stanowisko przez kontakt ze oewiatem muzułmańskim , u którego spodziewał się znaleźae po -parcie dla swych planów , Był to wówczas okres przygotowań do indyjsko * engielskiej konferencji „ okrągłego stołu" w Londynie . Woeród delegatów na tę konferencję byli i dwaj bracia Ali , którzy w Indjach _, w imieniu muftf -ego przeprowadzili zbiórkę pieniężną na rzecz naprawy meczetu Al-Akza . ( Była o tem wyżej mowa !) Podczas przejazdu do Londynu , w Suezie spot -kał się mufti z braaemi Ali , którym później do pomocy posłał do Londynu swego „ kanclerza" Djemal Al Chusseni . Tam wypracowano plan akcji pan -islamskiej na rzecz arabskiej Palestyny . Bracia Ali zaczęli wywieraae na -cisk na rząd centralny w Londynie , żądając by nakazano władzy manda -tarsklej przychylniejszy stosunek do muftfego . Sytuacja muftfego stała się bowiem dooeae ciężka , w Najwyższej Radzie muzułmańskiej w Jerozoli -mie _za-iads pięciu członków ( między nimi i mufti ) . Dwaj członkowie Ra -dy byli zbliżeni do opozycji , ale mufti umiał ich skaptowaae dla siebie . Podczas ubiegłej zimy zmarł zastępca muftfego , a rząd w jego miejsce zamianował aktywnego zwolennika opozycji muzułmańskiej , mimo , że muf -ti i jego rzecznicy wszelkimi oerodkami starali się zmieniae decyzję rządu . Nowy członek Najwyższej Rady a wybitny przedstawiciel opozycji zdołał przeciągnąae na swą stronę dwuch członków Rady , dawnych zwolenników opozycji . W ten sposób zmienił się gruntownie skład Rady , która odtąd liczyła 3 zwolenników opozycji a 2 z partji muftfego ( mufti i jego adherent !) . Jednakowoż , mimo osiągnięcia większooeci w Najwyższej Radzie Mu -zułmańskiej , opozycja nie zdołała urzeczywistniae swego planu , polegające -go na radykalnej zmianie aparatu Rady , jej urzędników i agentów . — Na -tomiast rozpoczął się atak panislamski , aczkolwiek nie po linji uchwał londyńskich . Zwołanie muzułmańskiej konferencji oewiatowej dla spraw Palestyny — w Kairze , pod przewodnictwem Szankat Ali nie dało się zre -alizowaae . Jak zdaje się , nie odpowiadała _konferencji ta intencjom władz brytyjskich . W międzyczasie zmarł Mohamet Ali , który był najsilniejszym sojusznikiem politycznym muftfego . — Mufti potrafi wykorzystaae niebo -szczyków niemniej jak żywych , toteż w myoel swej działalnooeci , dążącej do wzmocnienia ooerodka muzułmańskiego w Jerozolimie , postanowił pochowaae Mohameda Ali w Jerozolimie . W ten sposób spotęgowały się więzy łącz -nooeci pomiędzy muzułmańskiemi Indjami a Palestyną . Mufti przystąpił wraz z Szankat Ali do wypracowania odpowiedniego programu . Rozcho -dziło się przedewszystkiem o stworzenie w Jerozolimie wielkiego uniwer -sytetu muzułmańskiego , w którym _mianoby kształciae i wychowywaae no -wych bojowników islamu . Potrzebne na ten cel fundusze zamierza mufti zebraae , w pierwszym rzędzie , woeród książąt i bogaczy muzułmańskich w Indjach . Projektowany uniwersytet otrzyma nazwę Mohameda Ali . Szaukat Ali niewątpliwie pooewięci czas i energję , by zrealizowaae uniwersytet nazwany imieniem swego brata . W ostatnim czasie mufti rozwinął energiczną akcje [⁨ARTICLE⁩]
    ⁨⁨Nasze Życie (Warsaw)⁩ 1 January 1932⁩
    Search result preview image
  2. 2.
    ⁨⁨Jerozolima Wyzwolona⁩ 5 May 1939⁩
    Search result preview image
  3. 3.
    ⁨⁨Jerozolima Wyzwolona⁩ 25 January 1939⁩
    Search result preview image
  4. 4.
    ⁨⁨Jerozolima Wyzwolona⁩ 18 August 1939⁩
    Search result preview image
  5. 6.
    ⁨⁨Zew Młodych⁩ 1 November 1938⁩
    Search result preview image
  6. 7.
    ⁨⁨Naród⁩ 1 November 1929⁩
    Search result preview image
  7. 8.
    ⁨⁨Jerozolima Wyzwolona⁩ 31 March 1939⁩
    Search result preview image
  8. 9.
    Search result preview image
  9. 10.
    ⁨⁨Jerozolima Wyzwolona⁩ 11 January 1939⁩
    Search result preview image
  10. 11.
    ⁨⁨Jerozolima Wyzwolona⁩ 25 December 1938⁩
    Search result preview image
  11. 12.
    ⁨⁨Zew Młodych⁩ 1 July 1939⁩
    Search result preview image
  12. 13.
    Search result preview image
  13. 14.
    Search result preview image
  14. 15.
    ⁨⁨Naród⁩ 1 January 1930⁩
    Search result preview image
  15. 16.
  16. 17.
    ⁨⁨Jerozolima Wyzwolona⁩ 21 April 1939⁩
    Search result preview image
  17. 18.
    ⁨⁨Zew Młodych⁩ 1 August 1938⁩
    Search result preview image
  18. 19.
    ⁨⁨Jerozolima Wyzwolona⁩ 21 July 1939⁩
    Search result preview image
  19. 20.
    ⁨⁨Jerozolima Wyzwolona⁩ 11 November 1938⁩
    Search result preview image